GPS Tracking for Mexican Kidnap Victims
Peter Gothard - Tech Radar

With soaring kidnapping rates, wealthy Mexicans are having tracking chips implanted subcutaneously, allowing satellites to pinpoint them should they be locked in the boot of a car or dangling above a pit of crocodiles in an underground doombase.

For $4,000 and an annual renewal of $2,200, Mexican security firm Xega injects the crystal-encased chip – the size and shape of a grain of rice – into customers' bodies with a syringe, usually between the skin and muscle where it can't be seen.

Pressing a panic button on an external device contacts the satellite, which alerts Xega, who then call the police.

Xega used to design global positioning systems to track down stolen cars, but when the company owner was kidnapped in broad daylight in 2001, he adapted the technology to create the crime-fighting chips.

'Growth industry'

Xega now views kidnapping as a growth industry, with official statistics showing a leap of around 40 per cent between 2004-2007.

In fact, kidnapping is becoming such a problem in Mexico that it's not just the rich and privileged who have to worry now.

"Before, they only kidnapped key, well-known economically successful people like industrialists and landowners. Now they are kidnapping people from the middle class," said Sergio Galvan, Xega's commercial director.

 

Test sledovacieho zariadenia Omniscout iT200

Ak chceš mať svoju motorku 24 hodín denne pod kontrolou, či už stojí v garáži alebo ju požičiavaš nejakému kamarátovi, čítaj ďalej.
Pomocou zariadenia Omniscout iT200 totiž môžeš svoju motorku sledovať nepretržite. Polopatisticky povedané, Omniscout pravidelne vysiela svoju polohu a ty ju vieš zistiť cez internet s presnosťou na niekoľko metrov. Výborné je však aj to, že Omniscout ťa esemeskou upozorní na to, že s motorkou sa práve robia neželané činnosti alebo pohyby.

Ako funguje a ako vyzerá

Z technického hľadiska ide o zariadenie, ktoré svoju polohu zisťuje pomocou GPS a prostredníctvom mobilnej siete (GSM/GPRS) ju oznamuje riadiacemu centru Omniscout. S týmto centrom môže spotrebiteľ komunikovať jednoducho a rýchlo - cez internet. Každý zákazník dostane konto na tejto stránke, kde nájde veľa možností nastavenia, aktuálnu polohu zobrazenú na mape, históriu pohybu a ostatné menej či viac dôležité veci. Omniscout má v sebe klasickú SIM kartu, ktorá je potrebná na príjem príkazov (zmena nastavení), odosielanie svojej polohy a odosielanie prípadných notifikácií (prekročenie danej rýchlosti, opustenie povoleného okruhu pohybu). Notifikácia môže byť esemesková alebo mailová. Pre nás motorkárov je asi vhodnejšia tá prvá, lebo potrebujeme okamžité informácie o tom, čo sa deje s našou láskou, že áno?


 Schéma fungovania zariadenia Omniscout - namiesto džípu si predstav svoju motorku

Schéma fungovania zariadenia Omniscout - namiesto džípu si predstav svoju motorku

Omniscout iT200 nie je o nič väčší či menší než priemerný mobil. Sám výrobca sa chváli tým, že je to jedno z najmenších zariadení v tejto triede. Nájdeme na ňom tri ledky (signalizujú nabíjanie, napojenie na mobilnú sieť a kontakt s GPS satelitmi), jedno tlačidlo (výstražné, spomeniem neskôr), konektor pre dátový a nabíjací kábel a veľmi nenápadný vypínač. Na jeho stlačenie je potrebné použiť pero, kľúč alebo podobný predmet. IT200 vydáva aj jednoduché zvuky a to pri zapnutí a vypnutí.


 Omniscout iT200 (pre porovnanie s mobilom Motorola)

Omniscout iT200 (pre porovnanie s mobilom Motorola)

Prečo ho používať?

Táto vecička teda spĺňa základný motorkársky predpoklad, ktorým sú kompaktné rozmery. Spotrebiteľ sa musí sám rozhodnúť, na čo a kedy bude Omniscout využívať a podľa toho nájsť vhodné umiestnenie. Ak ho niekto chce len pre prípadné uchovávanie dovolenkovej trasy a následnú štatistiku, úplne postačí, ak ho bude voziť niekde v tankvaku alebo v kufri (ľudia znalí veci určite ocenia, že výstup z internetovej stránky by sa mal dať použiť aj ako elektronická kniha jázd). Kto však chce Omniscout využívať aj ako tichého strážcu motorky (vysvetlím nižšie), musí samozrejme nájsť také miesto, kde ho nebude vidieť ani možné s ním manipulovať. Také je na motorke asi iba jedno a to pod sedlom (záleží od motorky). Vďaka spomínaným malým rozmerom by sa mal Omniscout vojsť do podsedlového priestoru väčšiny motoriek. Napájanie sa dá riešiť originálnym káblom, ktorý sa pripojí rovno na akumulátor (odber je okolo 10mA, takže ju nevymláti) alebo adaptérom do 12 V zásuvky. V tomto prípade je vhodné, ak zásuvka nejde cez relé, ale je funkčná aj po vypnutí zapaľovania. Omniscout síce má vlastnú batériu, ale tá má samozrejme obmedzenú výdrž (ktorá záleží od mnohých faktorov, priemerne však vydrží asi 5 dní). Ľahko by sa tak mohlo stať, že ak sa nikto päť dní nedotkne motorky, batéria odíde a zariadenie je tým pádom zbytočné.


 Umiestnenie pod sedlom

Umiestnenie pod sedlom

Tým tichým strážcom som myslel funkciu, ktorá je pre stráženie motorky ako stvorená. V nastaveniach sa totiž dá zadať SMS notifikácia pri pohnutí motorky z miesta. Keď teda prípadní dlhoprstí budú nakladať motorku, ty už o tom budeš vedieť a môžeš to riešiť. Čo je ešte lepšie, stále vieš jej polohu, čo môže pomôcť polícii. To všetko je však podmienené kontaktom s GPS satelitmi (v tomto prípade podporované technológiou Adaptive Assisted GPS, ktorá umožňuje kontakt aj vo vnútri budov, napr. v garáži) a pripojením na mobilnú sieť (to by nemal byť problém až pokým v okolí zariadenia nebude GSM rušička, ktorú zlodeji radi využívajú).


 S káblom na pripojenie k počítaču, resp. adaptérom na napojenie do 12 V zásuvky

S káblom na pripojenie k počítaču, resp. adaptérom na napojenie do 12 V zásuvky

Ďalšími, pre nás motorkárov skôr komickými funkciami sú notifikácie pri prekročení zadanej rýchlosti alebo opustení určeného okruhu. Reálne využitie vidím len vtedy, ak niekomu požičiaš motorku a povieš mu, aby jej nenakladal dve kilá a nešiel ďalej než trebárs sto kilákov. Ak by kamarát tvojej novej Hayabuse predsa len vyťal viac než dvesto, príde ti esemeska a môžeš si chystať uvítaciu reč.
Všetky tieto nastavenia zadávaš cez vyššie spomenutú internetovú stránku. Reálne je dnes prístup k internetu takmer kdekoľvek a kedykoľvek, takže je možne zistiť polohu motorky a prípadne meniť nastavenia v podstate stále. Poloha sa zobrazuje na mape od Google (rovnaká je na maps.google.com), čo je výhodou, lebo má aj satelitné zobrazenie a dobre sa s ňou pracuje. Presnosť polohy závisí od viacerých faktorov, väčšinou je presná, len občas sa vyskytnú body, ktoré sú vzdialené niekoľko desiatok metrov od skutočnej pozície. Je to vidno aj na obrázku nižšie - je to ukážka z našej cesty na výstavu Mondial du deux roues v Paríži, presnejšie nášho hotela pri parížskom vnútornom obchvate. Dva body nezodpovedajú skutočne prejdenej trase, prvý je ten úplne vľavo, ktorý je fakt mimo a druhý je ten úplne vpravo. Pozorné oko si určite všimne, že sme spali hneď vedľa cintorína.


 Príklad zobrazenia na mape. Body úplne vľavo a úplne vpravo nezodpovedajú skutočne prejdenej trase

Príklad zobrazenia na mape. Body úplne vľavo a úplne vpravo nezodpovedajú skutočne prejdenej trase

Všetky údaje sa na stránke ukladajú a je možné si ich spätne vyhľadať, prípadne vytlačiť. Keďže v zariadení je klasická SIM karta, pomocou ktorej Omniscout komunikuje so svojím riadiacim centrom, treba rátať aj s účtami od mobilného operátora za tieto služby. Ich výška je samozrejme daná množstvom prejdených kilometrov či pohybov (priemerné mesačné poplatky sú 149 Sk za webserver a 198 Sk za SIM kartu).
V začiatku som spomínal aj výstražné tlačidlo. To je využiteľné napríklad staršími ľuďmi pre privolanie pomoci napríklad pri náhlej nevoľnosti. Omniscout je mobilný, nemusí sa používať výhradne v motorke, ale napríklad v aute, pri turistike alebo v batožine. Len treba myslieť aj na nabíjanie batérie, to je základ.

Záver

Momentálna cena Omniscout iT200 je 490,-€. Na prvý pohľad veľa, ale pri zohľadnení funkcií a mobility je to skôr optimálne číslo. Niekto napríklad GPS navigátory nevyužíva na navigovanie, iba na štatistiku. K tomu dobre poslúži aj Omniscout, ktorý vie aj dobre postrážiť motorku, sledovať pohyb firemného auta alebo pomôcť chorej starej mame. Záleží od priorít.

Technická špecifikácia

  • Rozmery: 90 x 48 x 20 mm
  • Váha: 80 g
  • Komunikácia: GSM/GPRS modul: štvorpásmové zariadenie (850/900/1800/1900)
  • Assisted GPS modul: vysokocitlivý (- 152 dBm) 12-kanálový GPS prijímač s AAGPS (Adaptive Assisted GPS) technológiou, podporovaný pohybovým senzorom
  • Dátový protokol: TCP/IP s XMPP (Instant messaging)
  • Napájanie: 1000 mAh Li-Ion batéria a zabudovaná nabíjačka s podporou pohybového senzora
  • Hlavný konektor: Kombinované napájanie, seriový RS-232 port na pripojenie k PC
  • Pamäť: systém zberu dát, až 50 000 dátových bodov

 

GSM u nás pracuje na frekvenciách 900 a 1 800 MHz, pri UMTS sú využívané frekvenčné pásma 1 900 a 2 100 MHz (jedno pri príjme a druhé pri odosielaní dát).

EDGE (sieť 3G)  je internet cez mobil ktorý má až trojnásobne vyššiu rýchlosť ako GPRS. EDGE je technológia sietí tretej generácie (3G), ktorá umožňuje prenášať dáta maximálnou rýchlosťou 384 kbps. Pre jej využitie je potrebné vlastniť zariadenie, ktoré ju podporuje (mobilný telefón alebo modem) a nachádzať sa v oblasti kde je EDGE. Technológiu EDGE môžu využívať zákazníci spoločnosti T-Mobile a Orange.

GPRS ( 900MHz ) umožňuje okrem pripojenia k WAPu aj prístup na internet cez mobil. Pre využitie internetu cez GPRS potrebný mobilný telefón podporujúci GPRS a počítač alebo PDA. Pri GPRS sa platí za prenesené dáta, nie za čas strávený na internete.
Čo je to GPRS?
GPRS (General Packet Radio Service) je systém dátového prenosu, pri ktorom je prenosová rýchlosť niekoľkokrát vyššia v porovnaní s GSM sieťou. Môže dosiahnuť až 171,2 kbit/s, čo sa už blíži k rýchlosti štandardne poskytovaného aDSL pripojenia vo svete. V niektorých prípadoch je možné dosiahnuť rýchlosť až 300 kbit/s (teoretické rýchlosti). V praxi použiteľná rýchlosť je približne 20 – 80 kbit/s. Je teda jasné, že technológia GPRS umožňuje relatívne rýchlosťou porovnateľné prenosy ako väčšina bežných pripojení.

História GPRS
Všetko sa to začalo pri zrode siete GSM. Tá najprv slúžila len na hlasové služby (bežné telefonovanie). Neskôr prišla novinka s tajuplným názvom SMS. Operátori upravili sieť tak, aby mohla slúžiť aj na prenos esemesiek. Ako plynul čas, potrebovali zákazníci (resp. operátori sa snažili zvýšiť svoje zisky) a tak boli na trh uvedené faxové služby. Nakoniec sa začali poskytovať aj dátové služby. Dátové služby umožňovali prístup do intranetových a internetových sietí rýchlosťou 9,6 kbit/s. A keďže človek je tvor veľmi náročný, bola tu snaha nájsť niečo lepšie.

Prvé skúšky a predstavenia GPRS sa uskutočnili v roku 1998. Prvý prenos údajov bol prezentovaný verejnosti na Svetovom kongrese, demonštrovali sa tu možnosti GPRS – prenos videa, pripojenie k intranetu a internetu. Od tohto uvedenia sa snažili operátori prispôsobovať svoje siete pre túto technológiu. No operátor nespraví všetko. Bolo potrebné, aby sa na trhu objavili mobilné telefóny podporujúce GPRS. Tých je v súčasnosti dosť veľký počet, začali sa objavovať aj špeciálne zariadenia – modemy, ktoré fungujú podobne ako klasické modemy (sprístupňujú internet cez GPRS).

Výhody GPRS
Vyššie prenosové rýchlosti.
Tarifikácia na základe objemu prenesených dát (tj. nezohľadnuje sa doba pripojenia ako pri ISDN, DIAL-UP, HSCSD).
Vyššia prenosová rýchlosť (v porovnaní s ISDN, kde máte k dispozícii na prenos dva D kanály – 2 * 64 kbit/s = 128 kbit/s, technológia HSCSD 64 kbit/s, bežný DIAL-UP maximálne 56 kbit/s).
Kratšia doba zostavovania spojenia (pripájania).
Trvalé pripojenie na sieť (možete byť neustále v pohybe – cesta autom , spojenie sa ukončí na váš povel, alebo keď sa dostanete na územie, ktoré nie je pokryté signálom).
Princíp práce
Hlavný rozdiel medzi prenosom dát za pomoci GPRS a GSM je ten, že pri prenose cez GPRS sa dáta rozdelia na menšie časti – balíčky (resp. pakety), ktoré potom nezávisle a hlavne najvýhodnejšími cestami putujú po sieti (využívajú nezávislé kanály). Pakety sa zídu na požadovanom mieste, sú opäť spojené v správnom poradí dokopy tak, aby ich koncové zariadenia vedeli prijať a hlavne spracovať. Čím viac kanálov je pri prenose použitých, tým rýchlejšie sú dáta prijímané a odoslané. Často sa stretávame s označením 3+1, 4+2. Znamená to, že mobilný telefón je schopný prijímať dáta pomocou 3 (resp. 4) kanálov a odosielať dáta pomocou 1 (resp. 2) kanálov.